Home > Πολιτισμος - Κοινωνικα > Mια σωστή διατροφική προσέγγιση των παιδιών

Mια σωστή διατροφική προσέγγιση των παιδιών


There are no slides in this slider.



There are no slides in this slider.


της Φωτεινής   Γερογιώργη

Διατροφολόγος –Διαιτολόγος

Είναι πλέον γνωστό ότι οι διατροφικές ανάγκες των παιδιών είναι μεγαλύτερες απ αυτές των ενηλίκων. Η διατροφή των παιδιών της σχολικής ηλικίας (6-11 ετών) πρέπει να είναι πλήρης και ισορροπημένη σε θρεπτικά συστατικά για την κάλυψη όχι μόνο των ενεργειακών απαιτήσεων του βασικού μεταβολισμού (λειτουργία οργάνων, αδένων, κυκλοφορία του αίματος κλπ), της φυσικής δραστηριότητας αλλά κυρίως λόγω της σωματικής ανάπτυξης.

Το βάρος αυξάνεται κατά μέσο όρο 2-3 κιλά το χρόνο και το ύψος 6-7 εκατοστά μέχρι την εφηβεία. Η περιοδική αξιολόγηση τους (βάση των καμπυλών ανάπτυξης) επιβάλλεται για τον έγκαιρο εντοπισμό προβλημάτων κακής θρέψης ή παχυσαρκίας.

Η ψυχοκινητική ανάπτυξη των παιδιών είναι επίσης μεγάλη. Έχουν προτιμήσεις και είναι πολύ σημαντικό γι αυτά να τρώνε αυτά που τους αρέσουν. Αποκτούν γνώσεις (απ το σχολείο) για την υγιεινή διατροφή αλλά δεν αισθάνονται ότι είναι δική τους δουλειά να βάζουν σωστές τροφές στη διατροφή τους, υπάρχει μια διχοτόμηση μεταξύ γνώσης και συμπεριφοράς. Στο σχολείο αποκτούν κοινωνικότητα, και το φαγητό αποτελεί μια ευκαιρία για συναναστροφές και συναλλαγές. Βιώνουν μια έντονη αντιφατικότητα μεταξύ του τι μαθαίνουν για τη σωστή διατροφή και τις επιλογές που τους προσφέρουν στα σχολικά κυλικεία.

Στο σπίτι οι γονείς θέτουν τους κανόνες για τη διατροφή τους, αποτελούν πρότυπα και παράδειγμα προς μίμηση. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται τις αντιφάσεις μεταξύ του τι λένε οι γονείς και του τι κάνουν. Η παραβίαση των διατροφικών κανόνων και η άρνηση είναι ένας τρόπος εξάσκησης της διεκδικητικής τους συμπεριφοράς. Οι διατροφικές τους προτιμήσεις επηρεάζονται:

        απ’ την οσμή, γεύση και εμφάνιση του φαγητού

        απ’ τις διατροφικές συνήθειες της οικογένειας

        απ’ τις διατροφικές συνήθεις των συνομηλίκων

        απ’ την τηλεόραση (διαφημίσεις)

Η διατροφικές παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν αρχίζοντας πρώτα απ την οικογένεια. Οι γονείς πρέπει να εκπαιδευτούν για να μπορέσουν να επηρεάσουν θετικά τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών τους.

Επομένως μαγειρεμένο φαγητό στα κύρια γεύματα (μεσημέρι –βράδυ), λιγότερο fast food και γλυκά για όλους ,καθιέρωση ενός σωστού πρωινού (επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την ικανότητα συγκέντρωσης και μάθησης), όχι φαγητό μπροστά στη τηλεόραση, δε χρησιμοποιείται το φαγητό σαν επιβράβευση ή τιμωρία, δεν εκτονώνουμε τα έντονα συναισθήματα με λιχουδιές και γλυκά, δεν θυμώνουμε όταν το παιδί επιμένει σε κάποιες ανθυγιεινές επιλογές, ενημερωνόμαστε για τα τρόφιμα των σχολικών κυλικείων και αν χρειάζεται ετοιμάζουμε κάποιο πρόχειρο υγιεινό σνακ απ το σπίτι.

Έτσι 1 κουλούρι Θεσσαλονίκης ή 1 σταφιδόψωμο ή σπιτικό τσουρεκάκι ή 1-2 ρυζογκοφρέτες ή 3-4 κράκερς ή μπισκότα ολικής ή 2 κριτσίνια ή 1 μπάρα δημητριακών  ή σπιτική τυρόπιτα ή κέικ ή 1 σάντουιτς με τυρί ή κασέρι (λίγη βραστή γαλοπούλα) ή σάντουιτς με ταχίνι και μέλι μαζί με φρέσκα φρούτα ή αποξηραμένα ή 1 φυσικός χυμός και λίγους ανάλατους ωμούς ξηρούς καρπούς αποτελούν μερικές καλές επιλογές.

Πρέπει να καταλάβουμε ότι τα παιδιά δεν είναι μικροί ενήλικες, γι αυτό πρέπει να είμαστε αρκετά ελαστικοί στις επιλογές μας και να μη θέτουμε πολύ αυστηρούς κανόνες. Σημασία έχει το παιδί να αισθάνεται καλά και να νιώθει ότι υπάρχει επικοινωνία και στήριξη απ την οικογένεια. Τα παιδιά θέλουν αποκλειστικό χρόνο, το ενδιαφέρον και την προσοχή των γονέων. Αισθάνονται τέλεια όταν έχουν κάποιο ρόλο μέσα στο σπίτι, χρειάζεται να συμμετέχουν όχι να φορτώνονται με ευθύνες.

Μπορούμε να ζητήσουμε τη συμμετοχή τους στα αγορά των τροφίμων ,στην διαδικασία μαγειρέματος ενός ωραίου φαγητού ή ενός υγιεινού σνακ ή στη δημιουργία μιας πλούσιας σαλάτας με διάφορα λαχανικά (της αρεσκείας τους) ή μιας φρουτοσαλάτας. Αυτό σίγουρα θα αυξήσει την κινητοποίηση τους και την περιέργεια τους στο να δοκιμάσουν κάποιο καινούριο τρόφιμο ή στο να φάνε κάποια φρούτα και λαχανικά που δεν συνήθιζαν να τρώνε. Επίσης μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια μικρά τρικ που θα βοηθήσουν να διευρύνουμε την ποικιλία των λαχανικών. Όπως να τα σερβίρουμε ως ορεκτικό όταν είναι πεινασμένα, να τα ενσωματώνουμε σε φαγητά που ήδη τρώνε, να πειραματιζόμαστε με σάλτσες, σούπες, σε μορφή πουρέ ή σε κάποια άλλη επιθυμητή μορφή (μπιφτέκια λαχανικών). Δεν πιέζουμε ποτέ να τελειώσουν το πιάτο τους και επιβραβεύουμε έστω και μικρές μπουκιές.

Μεγάλη σημασία πρέπει να δώσουμε στην κατανάλωση γάλακτος ή γαλακτοκομικών (πηγή πρωτεϊνών, ασβεστίου και βιταμίνης D), την μείωση των αναψυκτικών και συχνά χρησιμοποιούμε την αντικατάσταση (πατάτες ψημένες στο λαδόχαρτο αντί για τηγανητές), τέλος πρέπει να καταλάβουμε ότι καμία τροφή δεν απαγορεύεται.

 

Τα άρθρα που δημοσιεύονται εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του palmosev.gr

Για τις ειδήσεις της Εύβοιας κι όχι μόνο εμπιστευτείτε το palmosev.gr



error: