Home > Επιστολες - Ανακοινωσεις > Πρόταση πολίτη για βελτίωση περιβάλλοντος των εκτός σχεδίου δομημένων περιοχών –Δείτε που προσκρούει

Πρόταση πολίτη για βελτίωση περιβάλλοντος των εκτός σχεδίου δομημένων περιοχών –Δείτε που προσκρούει


There are no slides in this slider.



There are no slides in this slider.


Ο οικονομολόγος Αριστομένης Τριγώνης από το Ηράκλειο Κρήτης, αντιμετωπίζοντας πρόβλημα με την προστασία και αξιοποίηση της ιδιοκτησίας του, από το Κράτος και με αφορμή την τραγική καταστροφική φωτιά στο Μάτι γράφει:

“Διαμένω σε δομημένη περιοχή εκτός σχεδίου μια από τις πολλές στο Ηράκλειο, χωρίς δίοδο σε κεντρικούς δρόμους (αδιέξοδος) και λόγω της στενότητας των δρόμων μόλις 3 μέτρων, χωρίς καμιά πολιτική προστασία των κατοίκων σε περίπτωση φωτιάς ή σεισμού, όπως στο Μάτι. Μάλιστα ο  παγκόσμια γνωστός καθηγητής οικολογίας Γιόχαν Γκόλνταμερ, θεωρεί βασική αιτία της καταστροφής στο Μάτι, τα παραπάνω άλυτα προβλήματα.

Για την αντιμετώπιση αυτών των κινδύνων, απέστειλα επιστολή  στο υπουργείο Περιβάλλοντος στο Αυτοτελές τμήμα Νομοθετικής  Πρωτοβουλίας και Έργου αρ. πρωτ. 4634/10-2-2017, προτείνοντας βελτίωση περιβάλλοντος των εκτός σχεδίου δομημένων περιοχών. Η πρόταση μου αφορούσε την παροχή νομοθετικής  δυνατότητας και υποχρέωσης των δήμων να διαμορφώνουν και να φαρδαίνουν ομοιόμορφα  τους δρόμους, με υποχρεωτική εισφορά γης των οικοπεδούχων, πριν την ένταξη των περιοχών στο σχέδιο πόλης, η οποία συνήθως καθυστερεί περισσότερο από είκοσι χρόνια. Εξ άλλου αυτή την τακτική εφαρμόζουν ήδη οι περισσότεροι δήμοι της χώρας  για την εξυπηρέτηση των ημετέρων τους, ασφαλτοστρώνοντας και ανοίγοντας  δρόμους παράνομα, εκβιάζοντας τους δημότες και δίδοντας τους απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, ότι κατέλαβε ο δήμος το οικόπεδο των έναντι μελλοντικής εισφοράς σε γη των δημοτών, η οποία βέβαια δεν έχει καμία νομική ισχύ, αφού δεν στηρίζεται σε σχετικό νόμο. Βέβαια για τους δημότες που ο δήμος δεν έχει υποχρέωση, επικαλείται  ότι ο  νόμος του 1923  δεν τους το επιτρέπει και αρνούνται να ασφαλτοστρώσουν  και να διαμορφώσουν σωστά τους δρόμους για την εξυπηρέτηση και πολιτική προστασία  των δημοτών. Το αποτέλεσμα είναι δημοτικοί (κοινόχρηστοι) δρόμοι, ενώ εξυπηρετούν αποκλειστικά και μόνο οικιστικές ανάγκες, σε ορισμένα σημεία  είναι 5 μέτρα  φάρδος και σε άλλα 2 μέτρα μόνο και πολλούς  από αυτούς να  κλείνουν ως αδιέξοδοι, ανάλογα με τις επιδιώξεις των ιδιοκτητών και παρά την αρχική των μορφή και το μήκος των δρόμων. Αποκλείουν δε με τον τρόπο αυτό, την πρόσβαση σε άλλους και  εκβιάζοντας τους, εκμεταλλευόμενοι την ανυπαρξία νόμων που να καθορίζουν το φάρδος και το μήκος των δρόμων. Η πρόταση μου που δεν έχει κανένα κόστος για τους δήμους και το δημόσιο, δίδει λύση στους δήμους για την εφαρμογή της πολιτικής προστασίας των δημοτών και εξασφαλίζει και τους ιδιοκτήτες για συμψηφισμό με μελλοντική υποχρέωση των κατά την ένταξη των στο σχέδιο πόλης. Είναι δυνατόν να εφαρμοστεί ποτέ από τους δήμους πραγματικά, η πολιτική προστασίας των πολιτών, χωρίς την δυνατότητα, στην πλειονότητα των δρόμων του Ηρακλείου, στις εκτός σχεδίου δομημένες περιοχές, της διάνοιξης και διαπλάτυνσης των δρόμων. Μόνο με απαλλοτριώσεις οι δήμοι είναι αδύνατον να το επιτύχουν, διότι συνεπάγονται μεγάλο κόστος και πολυετείς καθυστερήσεις. Απορρίφθηκε όμως η πρόταση μου, διότι έρχεται σε αντίθεση με το ΦΕΚ228/Α/16-8-1923 (!) και θίγει το ιδιοκτησιακό καθεστώς της χώρας.  Το 1923 όμως υπήρχαν μόνο μονοπάτια για τα γαϊδουράκια, δεν υπήρχαν δρόμοι με την σύγχρονη έννοια του δρόμου, που να εξυπηρετεί τις σύγχρονες ανάγκες και την πολιτική προστασία  των πολιτών. Σύμφωνα με την λογική αυτή το 90% των δρόμων, πρέπει να κλείσουν ως παράνομοι, διότι το υπουργείο περιβάλλοντος έχει νομοθετήσει και αναγνωρίζει  μόνο τους Εθνικούς και επαρχιακούς δρόμους. Τους αγροτικούς, κοινοτικούς, δημοτικούς και ιδιωτικούς  δρόμους, τους έχει αφήσει ως ελεύθερο πεδίο διαπλοκής των πολιτικών, να ερμηνεύονται  όπως ο κάθε δήμαρχος επιθυμεί και ανάλογα με τα συμφέροντα των.

Ενώ το Σ.Τ.Ε. με τις αποφάσεις  2604/2008 και 4777/1955, αναγνωρίζει ως δημοτικές οδούς και σε εκτός σχεδίου περιοχές, αρκεί να εξυπηρετούν  ανάγκες  του δήμου, των δημοτικών  δικτύων ύδρευσης κλπ. ή να  συντηρούνται από τον δήμο. Μόνο ως πηγή εσόδων υπολογίζουν τα κτίσματα χωρίς άδεια, αποκαλώντας τα παράνομα και  επιρρίπτοντας όλη την ευθύνη στους πολίτες, αρνούμενοι τις δικές τους ευθύνες. Τρεις νόμοι ψηφίστηκαν τα τελευταία χρόνια, για την νομιμοποίηση των αυθαιρέτων, προκειμένου να εκβιάσουν τους πολίτες και να τους αποσπάσουν εξοντωτικά πρόστιμα και μάλιστα χωρίς να επιφέρουν καμιά βελτίωση των συνθηκών των αυθαιρέτων και χωρίς να περιορίζουν τις ανάγκες που δημιουργούν τα αυθαίρετα, που συνεχίζουν να υπάρχουν.

Στην τελευταία επίσκεψη του αρμόδιου υπουργού κ. Σταθάκη  στο Τ.Ε. Ηρακλείου, προκειμένου να μας πείσει να πληρώσουμε για την νομιμοποίηση των. Υπέβαλα τις συγκεκριμένες προτάσεις για την βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος αυθαιρέτων, με υποχρεωτική εισφορά γης πριν την ένταξη των στο σχέδιο πόλης, διότι όπως υποστήριξα οι απαλλοτριώσεις  καθυστερούν πολύ και κοστίζουν.         Η υπεύθυνη συνοδός του υπουργείου απάντησε θετικά και ότι επεξεργάζεται το θέμα αυτό  από το υπουργείο, έκτοτε όμως κόλλησε στην επεξεργασία. Μερικοί υποστήριξαν ότι είναι δύσκολο να περάσει μια τέτοια πρόταση, διότι το Σύνταγμα προστατεύει την ιδιοκτησία και θα θεωρηθεί αντισυνταγματική, όμως στην περίπτωση αυτή και ο νόμος 4315/2014 άρθρο 1 της υποχρεωτικής εισφοράς γης στις περιοχές που εντάσσονται στο σχέδιο πόλης, θα έπρεπε να θεωρείται αντισυνταγματικός, άλλωστε στο άρθρο 8 του Ν. 1337/1983 προβλέπεται να υπολογίζονται οι επιβαρύνσεις των οικοπέδων που δόθηκαν για δρόμους, πλατείες κλπ.

Η πολιτική προστασία των πολιτών ήταν, είναι και θα είναι πάντα  ανύπαρκτη από τους δήμους, επικαλούμενοι το Φ.Ε.Κ. 228/Α/1923,  που δεν τους επιτρέπει να φαρδαίνουν ομοιόμορφα τους δρόμους και αφήνουν κάθε ιδιοκτήτη να κλείνει τους δρόμους ως αδιέξοδους, ανάλογα με τα συμφέροντα του. Πώς οι δήμοι θα εφαρμόσουν τους κανόνες  πολιτικής προστασίας, αφού βάσει νόμου του 1923, κάθε ιδιώτης έχει το δικαίωμα να κλείνει τους κοινόχρηστους δρόμους, στις εκτός σχεδίου δομημένες περιοχές, ανάλογα με τα συμφέροντα του.     Η τριτοκοσμική κατάσταση που επικρατεί πίσω από τους κεντρικούς δρόμους του Ηρακλείου και του Γαζίου, παρά το γεγονός ότι είναι τουριστικές περιοχές, δεν πρόκειται να αλλάξει αν δεν εκσυγχρονισθεί και αλλάξει ο παραπάνω νόμος.

Τι θα πείτε τώρα στους τραγικούς  συγγενείς των θυμάτων στο Μάτι, ότι δεν φαρδύνατε τους δρόμους και επιτρέψατε  την περίφραξη των, επειδή αυτό επιβάλει ο νόμος του 1923 και  λόγω  του ίδιου  νόμου επιτρέψατε  στους πολίτες, ανάλογα με τα συμφέροντα των, να δημιουργήσουν τους στενούς και αδιέξοδους προς την παραλία δρόμους, με περιφράξεις της ιδιοκτησίας των. Ποιός είναι επιτέλους ο ρόλος του κράτους και των εξουσιών του, όταν είναι ανίκανο να προστατέψει πραγματικά τους πολίτες του, σε περιπτώσεις φωτιάς ή σεισμού;

 

Τα άρθρα που δημοσιεύονται εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του palmosev.gr

Για τις ειδήσεις της Εύβοιας κι όχι μόνο εμπιστευτείτε το palmosev.gr



Αφηστε ενα σχολιο

Η παρούσα φόρμα συλλέγει το όνομα σας και την ηλεκτρονική σας διεύθυνση, ώστε να μπορέσουμε να απαντήσουμε στο σχόλιο σας. Για περισσότερες λεπτομέρειες δείτε το Privacy Policy της ιστοσελίδας μας.

error: