Ομιλία του βουλευτή Ευβοίας του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην Υπουργού Βαγγέλη Αποστόλου για το σ/ν του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών, ρυθμίσεις μεταφορών και άλλες διατάξεις».
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση, για να προχωρήσει το θέμα των υδατοδρομίων, τροποποίησε τον ν.4146/2013, ψηφίζοντας τον ν.4658/2018. Βασική διαφορά του νομοσχεδίου που συζητάμε με το δικό μας νόμο, είναι ότι προβλέπετε την άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου να μπορεί να την έχει εκτός από δημόσιος φορέας και ιδιώτης.
Η δεύτερη βασική διαφορά είναι ότι στο νομοσχέδιο προβλέπεται η δυνατότητα έκδοσης κοινής άδειας ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίου και ότι όποιος ιδιώτης κάνει πρώτος αίτηση, θα παίρνει την άδεια. Σε συνδυασμό με το ότι ο εξοπλισμός για το υδατοδρόμιο είναι προϋπόθεση όχι για την άδεια ίδρυσης, αλλά για την άδεια λειτουργίας, σημαίνει ότι κάποιος θα μπορεί να πάρει άδεια ίδρυσης χωρίς να έχει υψηλό κόστος για αυτήν και, επομένως, θα μπορεί να δεσμεύει ένα χώρο επ’ αόριστον, χωρίς να δαπανήσει αρκετά για τον εξοπλισμό και στη συνέχεια να μην κάνει καμία άλλη ενέργεια. Να μην προχωράει στην επένδυση, απλώς να δεσμεύει τη θέση, ώστε να μην την αξιοποιήσει ένας ανταγωνιστής του.
Άλλη βασική παρατήρηση αφορά στη χρονική διάρκεια της άδειας ίδρυσης. Επιπλέον, πρέπει να προβλεφθεί και διαδικασία βάσει της οποίας να δύναται να ανακληθεί η άδεια ίδρυσης.
Για τη χωροθέτηση των υδατοδρομίων πρέπει, επίσης, να υπάρχει στρατηγική της χώρας, που θα προβλέπει πώς θα εξυπηρετούνται, πώς θα κάνουμε οικονομίες κλίμακας, πώς θα μπορεί, πέρα από τη βιομηχανία της κρουαζιέρας, να εξυπηρετηθούν και οι ανάγκες του τόπου, όπου θα εξυπηρετηθεί πιθανόν και η αεροδιακομιδή.
Ισχυρό ενδιαφέρον, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχει εκφραστεί για την κατασκευή υδατοδρομίων στην περιοχή της Στερεάς Ελλάδας και ιδιαίτερα στην Εύβοια και στη Σκύρο. Μάλιστα, ο Οργανισμός Λιμένων Νομού Ευβοίας, ο ΟΛΝΕ, και το Λιμενικό Ταμείο Σκύρου, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, έχουν κάνει τη σχετική προεργασία, φτάνοντας και μέχρι τη διασφάλιση της χρηματοδότησης για την κατασκευή πέντε υδατοδρομίων, τεσσάρων στο νησί της Εύβοιας και συγκεκριμένα στη Χαλκίδα, Κάρυστο, Κύμη και Αιδηψό, και ενός στην Λιναριά της Σκύρου. Μένει η προσαρμογή στα δεδομένα που θα εφαρμόσει η νέα νομοθεσία.
Εμείς στηρίξαμε αυτές τις προσπάθειες, γιατί φιλοδοξούμε να παίξουν τα δύο νησιά μας σημαντικό ρόλο στις μετακινήσεις με υδροπλάνο, όχι μόνο ευρύτερα στο Αιγαίο, αλλά και εντός της Εύβοιας. Συμφωνούμε με το σχεδιασμό εκτός από τα τέσσερα υδατοδρόμια να λειτουργήσει στη Χαλκίδα και τεχνική βάση που θα είναι υπεύθυνη για τη συντήρηση και τον τεχνικό έλεγχο των υδροπλάνων.
Στον προβληματισμό μας για τις διατάξεις που αφορούν τα υδατοδρόμια, προστίθεται και η ρύθμιση του άρθρου 67 για την επένδυση του Ελληνικού, για την οποία έχουμε πάρα πολύ σοβαρό πρόβλημα. Στο χώρο του πρώην αεροδρομίου υπάρχουν τριών κατηγοριών κτήρια: τα διατηρητέα, τα διατηρούμενα, που κάποια χρόνια θα έπρεπε να διατηρηθούν και τα κατεδαφιστέα. Με μία υβριδική διάταξη η οποία στο Συμβούλιο Επικρατείας, αν υπάρξει προσφυγή, ενδέχεται να ακυρωθεί, παρακάμπτετε τη σχετική πολεοδομική νομοθεσία περί αυθαιρέτων.
Με διαπιστωτική πράξη, η οποία επέχει και θέση άδειας κατεδάφισης που εισηγείται το Γραφείο Ελληνικού του Υπουργείου Οικονομικών και υπογράφει -λέει- ο Υπουργός Ανάπτυξης -δεν το άκουσα αυτό το πράγμα και δεν μπορώ να το καταλάβω, ίσως θα πρέπει να το διευκρινίσετε περισσότερο- θεωρούνται ως νομίμως υφιστάμενα και κατεδαφίζονται πριν τη μεταβίβαση.
Δύο παρατηρήσεις:
Πρώτη: Ο καθ’ ύλην αρμόδιος Υπουργός Περιβάλλοντος συμφωνεί ή το αποδέχεται αρκεί να φύγει η ευθύνη από πάνω του; Κάτι τέτοιο συμβαίνει.
Δεύτερη: Η δαπάνη για τις εργασίες κατεδάφισης πώς θα παρουσιαστεί; Μήπως παρουσιαστεί ως δωρεά της εταιρίας και, όπως αντιλαμβάνεστε, για να χρησιμοποιηθεί η συγκεκριμένη δωρεά και επικοινωνιακά;
Τα υπόλοιπα κτήρια -εκτός των διατηρητέων- ενώ έχουν χαρακτηριστεί ως κατεδαφιστέα, θα χρησιμοποιούνται μέχρι την κατεδάφιση τους για διάστημα πέντε συν πέντε χρόνια μετά τη μεταβίβαση. Ε, και μετά αυτά τα δέκα χρόνια όλοι αντιλαμβανόμαστε τι θα συμβεί!
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τον προβληματισμό μας για το νομοσχέδιο επέτεινε και η τροπολογία 153, που κατατέθηκε από την Κυβέρνηση, για τη μεταφορά αρμοδιοτήτων που αφορούν στην έκδοση αδειών από την αυτοδιοίκηση στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών. Και το χειρότερο όλων είναι ότι η διάταξη αυτή καταλαμβάνει και εκκρεμείς αιτήσεις που έχουν κατατεθεί στις αρμόδιες Υπηρεσίες, πριν την έναρξη ισχύος της προτεινόμενης διάταξης.
Γιατί, κύριε Υπουργέ, αφαιρείτε αρμοδιότητες από ένα χώρο που όλοι μιλούσαμε για αποκέντρωση με αυτοδιοίκηση; Δεν έχετε εμπιστοσύνη -ειδικά εσείς- στους δικούς σας αυτοδιοικητικούς, που αυτή την περίοδο ασκούν διοικητικές ευθύνες σε μεγάλο μέρος του χώρου; Όχι. Το κάνετε, γιατί θέλετε να υπηρετήσετε συγκεκριμένα συμφέροντα. Και ένα από αυτά είναι αυτό που φωτογραφήσατε, που οι ίδιοι ομολογήσατε, η επένδυση της Κασσιόπης.
Τα προβλήματα της συγκεκριμένης επένδυσης δεν αφορούν μόνο στην καθυστέρηση λήψης απόφασης από το Δημοτικό Συμβούλιο της Βόρειας Κέρκυρας για τις συγκεκριμένες αρμοδιότητες, αλλά αφορούν και άλλα που έχουν σχέση κυρίως με τις επιπτώσεις στο περιβάλλον.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, έχετε θεοποιήσει τις επενδύσεις και για αυτό δεν έχετε όριο στις ρυθμίσεις, από χαριστικές μέχρι φωτογραφικές.
Για όλα αυτά -όπως αντιλαμβάνεστε- αδυνατούμε να πούμε «ναι» στο νομοσχέδιο σας.»
Τα άρθρα που δημοσιεύονται εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του palmosev.gr
Για τις ειδήσεις της Εύβοιας κι όχι μόνο εμπιστευτείτε το palmosev.gr