Μερικές φορές τα πράγματα φαντάζουν όμορφα και εντυπωσιακά, αλλά είναι;
Αυτό το ερώτημα πολλές φορές μπορεί να έρχεται στο μυαλό κάθε πολίτη όταν αναλαμβάνει ευθύνη, όχι μόνο προσωπική για τη δική του ζωή, αλλά και τις ζωές των συμπολιτών του. Όταν αποδέχεται ή απορρίπτει προτάσεις που έρχονται στο Δημοτικό συμβούλιο φέρει στους ώμους του και κοινωνικές και πολιτικές ευθύνες.
Κάτι τέτοιο γίνεται απόλυτα διάφανο όταν βλέπουμε τη Δικαιοσύνη να ελέγχει πράξεις ή παραλείψεις των αιρετών.
Πρόσφατα στο Δημοτικό συμβούλιο της Παρασκευής 20 Ιανουαρίου, δύο θέματα, φέρουν πρώην και νυν Αυτοδιοικητικούς ενώπιον της Θέτιδος.
Το ένα αφορά τον πρώην Δήμαρχο Ιστιαίας –Αιδηψού Χριστοφή Ζάχο, για το θέμα του δρόμου της Νησιώτισσας και το άλλο τη νυν Δήμαρχο Λίνα Ευσταθίου –Σπανού και τους Δημοτικούς Συμβούλους για το θέμα της απώλειας εσόδων του Δήμου και του Δημοσίου από τις καντίνες. (Αναλυτικά στο ηλεκτρονικό τεύχος Ιανουαρίου του palmosev.gr).
Και τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά, διότι εκτός των άλλων θα κληθούν άπαντες να υπερασπίσουν τον εαυτό τους με προσωπική τους δαπάνη, σύμφωνα με το υπ’ αρ. 35379/2013/17-3-2014 έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών, Γεν. Δ/νση Τοπ. Αυτ/σης, Δ/νση Οργάνωσης και Λειτουργίας ΟΤΑ, Τμήμα Οργάνωσης και Λειτουργίας ΟΤΑ, περί «Νομικής υποστήριξης αιρετών Δήμων και Περιφερειών», όπου στο άρθρο 51 του Ν. 3979/2011 αναφέρει τα εξής:
Οι Δήμοι και οι Περιφέρειες υποχρεούνται στη νομική στήριξη των υπαλλήλων που υπηρετούν σε αυτούς, ενώπιων των δικαστηρίων ή των δικαστικών αρχών, όταν διώκονται ποινικώς για αδικήματα, που τους αποδίδονται κατά την ενάσκηση των καθηκόντων τους. Οι υπάλληλοι στερούνται της νομικής κάλυψης στην περίπτωση που η άσκηση ποινικής δίωξης εναντίων τους αποτελεί συνέπεια καταγγελίας εκ μέρους της υπηρεσίας. Η εκπροσώπηση συντελείται από δικηγόρο του δήμου ή της περιφέρειας μετά από αίτηση του υπαλλήλου προς τον οικείο δήμαρχο ή περιφερειάρχη, ύστερα από απόφαση της οικονομικής επιτροπής και θετική εισήγηση της Νομικής Υπηρεσίας. Σε περίπτωση που δεν υπηρετεί δικηγόρος με πάγια έμμισθη εντολή η εκπροσώπηση γίνεται από πληρεξούσιο δικηγόρο, σύμφωνα και με τις διατάξεις των άρθρων 72 και 176 του Ν. 3852/10, αντίστοιχα. Οι ανωτέρω διατάξεις εφαρμόζονται και για τους αιρετούς των δήμων και των περιφερειών.
Στο πεδίο εφαρμογή της ρύθμισης αυτής εμπίπτουν οι αιρετοί των δήμων (δήμαρχος, αντιδήμαρχοι, πρόεδροι δημοτικών συμβουλίων, δημοτικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων, πρόεδροι συμβουλίων δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων και εκπρόσωποι τοπικών κοινοτήτων) και περιφερειών. Οι ανωτέρω αιρετοί απολαμβάνουν τη νομική υποστήριξη των δήμων ή των περιφερειών σύμφωνα με την ανωτέρω διάταξη εφόσον : α) έχουν ή είχαν την ιδιότητα του αιρετού δήμου ή περιφέρειας και σωρευτικά, β) διέπραξαν το αδίκημα για το οποίο διώκονται ποινικά, κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.
Οι αιρετοί της αυτοδιοίκησης απολαμβάνουν το δικαίωμα στη νομική υποστήριξη τους από δήμους ή τις περιφέρειες όπου έχουν εκλεγεί, μόνο στις περιπτώσεις ποινικής τους δίωξης. Δεν απολαμβάνουν επομένως, το δικαίωμα αυτό στις περιπτώσεις αστικής ή πειθαρχικής τους δίωξης.
Επιπροσθέτως των ανωτέρω τα διωκόμενα ποινικώς αδικήματα πρέπει να τελούν σε αιτιώδη συνάφεια με την άσκηση των καθηκόντων τους ως αιρετών, δηλαδή αφορούν πράξεις ή παραλείψεις που τελέστηκαν εντός του πλαισίου που διαγράφουν οι νόμοι και οι κανονιστικές αποφάσεις για την εφαρμογή μίας προβλεπόμενης αρμοδιότητας τους.
Ειδικότερη περίπτωση αποτελεί η άσκηση ποινικής δίωξης κατά των αιρετών της αυτοδιοίκησης συνέπεια καταγγελίας εκ μέρους οργάνου του δήμου ή της περιφέρειας, καθώς και κατόπιν έκθεσης από αρμόδια δημόσια αρχή (Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, Σώμα Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, κ.α.).
Εφόσον υποβληθεί καταγγελία ή πρισματική έκθεση από τα όργανα αυτά και, ακολούθως, ασκηθεί ποινική δίωξη, τότε ο διωκόμενος αιρετός δεν απολαμβάνει το δικαίωμα της νομικής υποστήριξης του άρθρου 51 του Ν.3979/2011.
Η εκπροσώπηση των αιρετών συντελείται από δικηγόρο του δήμου ή της περιφέρειας μετά από α) αίτηση του προς τον οικείο δήμαρχο ή περιφερειάρχη, ύστερα από β) απόφαση της οικονομικής επιτροπής και γ) θετική εισήγηση της Νομικής Υπηρεσίας του δήμου ή της περιφέρειας.
Η νομική υπηρεσία του δήμου ή της περιφέρειας οφείλει να προβεί σε κατ’ αρχήν έλεγχο της δικογραφίας και να αναφέρει τους λόγους που άγουν στην νομική υποστήριξη του αιρετού. Σε περίπτωση έκδοσης αρνητικής αιτιολογημένης εισήγησης από τη Νομική Υπηρεσία λόγω βασιμότητας άσκησης της ποινικής δίωξης, κατά την κυριαρχική της κρίση, δεν μπορεί να παρασχεθεί νομική υποστήριξη στον αιρετό. Η εκπροσώπηση γίνεται από δικηγόρο της νομικής υπηρεσίας του δήμου ή της περιφέρειας και σε περίπτωση που δεν υπηρετεί δικηγόρος με πάγια έμμισθη εντολή στο δήμο η εκπροσώπηση γίνεται από πληρεξούσιο δικηγόρο, σύμφωνα και με τις διατάξεις των άρθρων 72 και 176 του Ν. 3852/10, αντίστοιχα».
Πάρη Ντελκή
Τα άρθρα που δημοσιεύονται εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του palmosev.gr
Για τις ειδήσεις της Εύβοιας κι όχι μόνο εμπιστευτείτε το palmosev.gr