Το κεντρικό κλείδωμα είναι ένας ηλεκτρικός μηχανισμός κλειδώματος θυρών που επιτρέπει στους οδηγούς να ασφαλίζουν κάθε πόρτα του οχήματός τους από μία συσκευή, συνήθως ένα κλειδί fob. Αυτό το σύστημα είναι ένα κρίσιμο χαρακτηριστικό της ασφάλειας του αυτοκινήτου εδώ και δεκαετίες.
Σήμερα, τα περισσότερα συστήματα κεντρικού κλειδώματος είναι ακόμη πιο εύχρηστα: μπορείς να ξεκλειδώσεις τις πόρτες του αυτοκινήτου σου από απόσταση, πατώντας ένα κουμπί σε ένα κλειδί fob και δε χρειάζεται να βάλεις καθόλου το κλειδί στην πόρτα. Τα περισσότερα αυτοκίνητα διαθέτουν, επίσης, ένα ξεχωριστό κουμπί, για να ξεκλειδώσεις το πορτμπαγκάζ.
Πώς λειτουργεί το κεντρικό κλείδωμα;
To κεντρικό κλείδωμα λειτουργεί με κωδικούς και ραδιοκύματα. Το κλειδί να είναι ο πομπός και το αυτοκίνητο ο δέκτης. Όποτε υπάρχει εντολή από το κλειδί, το αυτοκίνητο κλειδώνει ή ξεκλειδώνει και ενεργοποιεί ή απενεργοποιεί το immobilizer. Εξυπακούεται ότι οι κωδικοί πρέπει να είναι οι σωστοί. Το immobilizer είναι μια συσκευή ασφαλείας στους κινητήρες που προστατεύει το αυτοκίνητο από το να κλαπεί, σβήνοντας τον κινητήρα, κατόπιν εντολής του πομπού ή του κλειδιού.
Για να ανοίξει η πόρτα προϋποτίθεται μια συγκεκριμένη διαδικασία: αφού τραβήξεις το χερούλι, απασφαλίζεται η σιαγόνα της κλειδαριάς που κρατούσε την πόρτα κλειστή. Σε όλες τις πόρτες και το πορτμπαγκάζ, υπάρχει ένα ηλεκτρικό μοτέρ δίπλα από την κλειδαριά, που την ενεργοποιεί μέσω του κεντρικού κλειδώματος. Με άλλα λόγια, το ηλεκτρικό μοτέρ λειτουργεί ως ενεργοποιητής, οποίος λαμβάνει ένα σήμα από τον πομπό (το κλειδί fob) και κλειδώνει ή ξεκλειδώνει το όχημα.
Ποια είναι τα βασικά εξαρτήματα του κεντρικού κλειδώματος;
Το σύστημα κεντρικού κλειδώματος έχει κατά βάση 3 κύρια εξαρτήματα:
α) Ενεργοποιητής/ηλεκτρικό μοτέρ.
Ένας ενεργοποιητής χρησιμοποιεί ένα σύνολο εμβόλων και γραναζιών που συλλειτουργούν για να χαμηλώσουν τον άξονα που συνδέεται με την κλειδαριά της πόρτας.
β) Πομπός/αναμεταδότης.
Bρίσκεται στο κλειδί του αυτοκινήτου. Η λειτουργία του αναμεταδότη είναι να διαβάζει και να αντιστοιχίζει κωδικούς, έτσι ώστε το immobilizer του κινητήρα να γνωρίζει πότε να ενεργοποιηθεί ή να απενεργοποιηθεί. Σε περίπτωση που το αυτοκίνητο διαθέτει δυνατότητα εισόδου χωρίς κλειδί, ο κωδικός του αναμεταδότη διαβάζεται από το immobilizer, μόλις το κλειδί πλησιάσει το αυτοκίνητο. Έπειτα μπορεί να ενεργοποιηθεί ο κινητήρας.
γ) Κλειδί fob.
Είναι ένα τηλεχειριστήριο που υποστηρίζει την είσοδο χωρίς κλειδί σε ένα αυτοκίνητο. Εκτός από το κλείδωμα/ξεκλείδωμα ενός αυτοκινήτου, είναι υπεύθυνο για το άνοιγμα άλλων εξαρτημάτων του αυτοκινήτου όπως το πορτμπαγκάζ του αυτοκινήτου ή το άναμμα των φώτων. Με λίγα λόγια, είναι μια βολική λειτουργία που επιτρέπει στον χρήστη να κλειδώσει/ξεκλειδώσει το αυτοκίνητο με ένα απλό πάτημα ενός κουμπιού από απόσταση. Γενικά, η εμβέλεια για να λειτουργήσει ένα τηλεχειριστήριο είναι η ακτίνα δεκαπέντε μέτρων από το αυτοκίνητο.
Για ποιο λόγο μπορεί να μη λειτουργεί το κεντρικό κλείδωμα;
- Βλάβη στο ηλεκτρικό μοτέρ/ενεργοποιητή της κλειδαριάς.
- Κάψιμο μιας ασφάλειας του κεντρικού κλειδώματος.
- Αποφορτισμένη μπαταρία του πομπού/κλειδιού fob.
- Αποφορτισμένη μπαταρία του αυτοκινήτου.
- Βραχυκυκλώματα της καλωδίωσης του αυτοκινήτου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι βλάβες που προκύπτουν μπορούν να διορθωθούν εύκολα από εσένα, εφόσον διαθέτεις την εμπειρία ή από έναν μηχανικό συνεργείου.
Πώς να εγκαταστήσω ένα κεντρικό κλείδωμα αυτοκινήτου;
Αρχικά, να αναφέρουμε ότι η αρχή λειτουργίας του κεντρικού κλειδώματος είναι απλή και επομένως ακόμη κι αν το αυτοκίνητο σου είναι ένα μοντέλο παλαιότερης τεχνολογίας, υπάρχουν στο εμπόριο διάφορα κιτ που επιτρέπουν την εγκατάσταση του κεντρικού κλειδώματος.
Σου παραθέτουμε ενδεικτικά τα παρακάτω βήματα:
- Βγάλε τις ταπετσαρίες από τις πόρτες. Για να μπορέσεις να εγκαταστήσετε το σύστημα, θα πρέπει να έχεις πρόσβαση στο εσωτερικό της κάθε πόρτας. Θα χρειαστεί να αφαιρέσεις τα χερούλια, τα πάνελ με τους διακόπτες, για να μπορέσεις να βγάλεις και τις ταπετσαρίες.
- Εντόπισε σε κάθε πόρτα το σημείο που πρέπει να τοποθετηθεί ο ενεργοποιητής/ηλεκτρικό μοτέρ, ώστε να μπορέσει να γίνει η σύνδεση με την κλειδαριά του αυτοκινήτου. Δε θα πρέπει να δημιουργεί πρόβλημα στην κίνηση του τζαμιού του παραθύρου ή στον γρύλο του παραθύρου.
- Σε όλες τις πόρτες, άνοιξε τρύπες με ένα τρυπάνι, ώστε να εγκαταστήσεις τα ειδικά κλιπ, με τα οποία θα στερεώνεται ο ενεργοποιητής/ηλεκτρικό μοτέρ.
- Σε όλες τις πόρτες, τοποθέτησε τον ενεργοποιητή και σύνδεσε την ειδική ράβδο με την κλειδαριά του αυτοκινήτου.
- Τοποθέτησε την καλωδίωση, σύμφωνα με τις οδηγίες του σετ, που θα τροφοδοτούν το κεντρικό κλείδωμα. Αν είναι αναγκαίες οι επιπλέον τρύπες, άνοιξέ τες με ένα τρυπάνι.
- Σύνδεσε το κεντρικό κλείδωμα του αυτοκινήτου στην ασφαλειοθήκη και κατ´επέκταση στο ηλεκτρικό κύκλωμα του οχήματος.
Πηγή:
https://www.autodoc.gr/info/gr-to-kentriko-kleidoma-den-leitoyrgei-stin-porta
https://dailydriven.ro/gr/pos-leitoyrgei-to-kentriko-kleidoma-toy-aytokinitoy
Τα άρθρα που δημοσιεύονται εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του palmosev.gr
Για τις ειδήσεις της Εύβοιας κι όχι μόνο εμπιστευτείτε το palmosev.gr