Home > Αρθρα - Επικαιροτητα > Τεχνολογικά …κοινωνικά προβλήματα!

Τεχνολογικά …κοινωνικά προβλήματα!


There are no slides in this slider.



There are no slides in this slider.


Από πολύ νωρίς στο σχολείο – αλλά και από τα μέσα ενημέρωσης – μαθαίνουμε οτι οι τρείς βασικοί φορείς κοινωνικοποίησης είναι η οικογένεια, το σχολείο (μαζί με το φιλικό περιβάλλον) και βέβαια το ίδιο το κοινωνικό περιβάλλον στο οποίο ζούμε. Με την πάροδο του χρόνου όμως το σχολείο, με την τεχνολογική εξέλιξη να το παραγκωνίζει, ως φορέα γνώσης και τις διαρκείς αλλαγές στα εκπαιδευτικά συστήματα να το αποσυντονίζουν, χάνει την ιδιαίτερη αξία του σαν φορέας κοινωνικοποίησης και τα νέα παιδιά το υποκαθιστούν όλο και περισσότερο με το φιλικό τους περιβάλλον και, σε κάποιο επίπεδο, το διαδικτυακό τους περιβάλλον, μιας και αρκετοί πλέον θεωρούν την διαδικτυακή τους παρουσία πιο σημαντική από την φυσική τους παρουσία σε ένα κοινωνικό σύνολο.

Και οι δύο κύριοι λόγοι αυτής της αρνητικής εξέλιξης είναι δυστυχώς επιβλαβείς για την διαμόρφωση και την κοινωνικοποίηση των ανθρώπων. Όποιος ασχοληθεί στοιχειωδώς με τα διαδικτυακά μέσα επικοινωνίας θα διαπιστώσει, ίσως με έκπληξη, ότι ενώ το διαδίκτυο σήμερα παρέχει πληροφορίες σχεδόν για την επίλυση κάθε πιθανού προβλήματος (με την απλή λογική πως ότι μας απασχολεί ή μας προβληματίζει, έχει σχεδόν πάντα συμβεί και σε κάποιον άλλον κάπου στον κόσμο), οι νεώτεροι χρήστες του διαδικτύου δεν έχουν την υπομονή να τις αναζητήσουν ή την κριτική ικανότητα να αντιληφθούν, το πως ουσιαστικά λειτουργεί η απάντηση στο πρόβλημά τους, οπότε ακόμη και για πράγματα που πολλές φορές η απάντηση είναι 10 γραμμές πιο κάτω σε μια σελίδα, επιζητούν να βρουν άλλους χρήστες για να τους καταδείξουν ή να τους ξανα-εξηγήσουν τη λύση.

Κάτι τέτοιο είναι λογικό να συμβαίνει μιας κι η ανάγνωση της επίλυσης ενός προβλήματος, δεν μας καθιστά αυτοδικαίως και ικανούς για να εφαρμόσουμε ή να αντιληφθούμε αυτή τη λύση. Αυτό το παρέχει μόνο η μόρφωση και η ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας του κάθε ανθρώπου, στόχους που το σχολείο εδώ και χρόνια σταδιακά εγκαταλείπει, με την υπερβολική του επιμονή σε ένα εξεταστικοκεντρικό σύστημα. Έτσι λοιπόν η κλασσική δικαιολογία του «μα γιατί να μάθω κάτι αν μπορώ να το βρω ανά πάσα στιγμή στο διαδίκτυο», καταρρέει πολύ απλά από την αδυναμία της πρακτικής εφαρμογής μιας τέτοιας ιδέας. Η γνώση και η μόρφωση δεν είναι θέμα απoμνημόνευσης, αλλά εκμάθησης μιας διαδικασίας επεξεργασίας των πληροφοριών που έχουμε για να επιλύσουμε ένα πρόβλημα.

Το δεύτερο τώρα ζήτημα, η υπερβολική σημασία στην διαδικτυακή μας παρουσία και όχι στην φυσική κοινωνική μας παρουσία, έχει ακόμη περισσότερες προεκτάσεις. Όσοι επισκεφθούν κάποια μεγάλη πόλη οπουδήποτε θα διαπιστώσουν οτι πολλοί άνθρωποι πλέον είναι απορροφημένοι στο κινητό τους τηλέφωνο σχεδόν σε οποιαδήποτε κοινωνική τους διεργασία. Στον δρόμο, στη δουλειά, στα μέσα μεταφοράς ακόμη και όταν πάνε κάπου να διασκεδάσουν! Διάσημη έγινε παγκοσμίως η φωτογραφία που χρησιμοποιούμε στο άρθρο με τις κοπέλες που ενώ είναι σε μια κερκίδα, αντί να βλέπουν το ματς ασχολούνται όλες με τα κινητά τους και ας μην νομίζουμε οτι αυτό είναι φαινόμενο άλλων κρατών ή μόνο των μεγάλων πόλεων. Σιγά-σιγά το βλέπουμε και στην επαρχία.

9a677ee77e8c11afd739d6b67ca059347d528d82

Σε αυτά τα πλαίσια λοιπόν η διαρκής δικτύωση των νέων ανθρώπων αποτελεί μια μάλλον αρνητική εξέλιξη μιας και μέσω της διαρκής αυτής “επικοινωνίας”, δεν καλλιεργείται μια κοινωνική κουλτούρα συνεργασίας και αλληλοβοήθειας, αλλά μια σχέση ανάγκης σύνδεσης με τον ηλεκτρονικό μικρόκοσμο, με ταυτόχρονη απομάκρυνση από τον πραγματικό μας περίγυρο. Πόσοι από εμάς δεν έχουμε δει παρέες ατόμων σε κάποια καφετέρια που αντί να συζητάνε μεταξύ τους, έχουν ο καθένας από ένα κινητό και το περιεργάζονται; Έτσι λοιπόν έχουμε το παράδοξο πως μια διαρκής σύνδεση με ένα μέσο επικοινωνίας να μειώνει την κοινωνικότητα του χρήστη και να τον καθιστά κυρίως παθητικό δέκτη ή πομπό πληροφορίας, αλλά σπανίως και τα δύο. Αυτό ίσως να ακούγεται ασαφές ή επουσιώδες σαν πρόβλημα αλλά είναι το οικονομικό αντίστοιχο ενός συνόλου ανθρώπων που σταδιακά παύουν να έχουν παραγωγούς προϊόντων και έχουν μόνο καταναλωτές ή το ανάποδο. Ενώ όμως το οικονομικό πρόβλημα μιας τέτοιας κατάστασης είναι εμφανές σε όλους, σε κοινωνικό επίπεδο τα πράγματα είναι εύκολο να μην τα αντιληφθούμε ως δυνητικό πρόβλημα γιατί αποτελούν τμήματα της καθημερινότητάς μας. Εξάλλου το internet και τα κινητά είναι εργαλεία που δεν έχουν εμφανείς πρακτικούς/σωματικούς κινδύνους (αντίθετα, ας πούμε, με ένα σφυρί ή ένα πριόνι) οπότε δεν τα θεωρούμε ως επικίνδυνα.

Προσωπικά απεχθάνομαι τα άρθρα που δαιμονοποιούν την τεχνολογία και προσπαθούν να πανικοβάλλουν τους γονείς, στο να απαγορεύσουν την χρήση των νέων εργαλείων. Για να παραφράσουμε την παλαιά φράση κλισέ της πολιτικής, το ποτάμι της τεχνολογίας δεν γυρίζει πίσω. Αυτό όμως δεν πάει να πει οτι δεν θα πρέπει να μάθουμε να το διασχίζουμε με ασφάλεια. Σκοπός λοιπόν του άρθρου είναι να αντιληφθούμε οτι όσο τα χρόνια περνάνε είναι πολύ πιο δύσκολο να αντιληφθούμε τις συνέπειες των εξελίξεων και οτι η εντελώς διαφορετική βάση στην οποία κοινωνικοποιήθηκαν οι σημερινοί γονείς και η διαφορετική βάση στην οποία μεγαλώνουν σήμερα τα παιδιά, αφήνουν κάποια χάσματα στην εκπαίδευση και στην συμπεριφορά τους.

Κάτι τέτοιο δεν είναι κακό. Αντιθέτως είναι αναμενόμενο.

Όπως και το 1907 κανένας δεν ήξερε τα αυτοκίνητα και τους κινδύνους τους για να προειδοποιήσει τους χρήστες τους (και οδηγηθήκαμε στο να υπάρχουν μόνο 7 αυτοκίνητα σε όλη την Αθήνα και παρά ταύτα να συμβεί δυστύχημα !), έτσι και σήμερα πρέπει να εξετάσουμε τα νέα εργαλεία και τις προεκτάσεις τους. Όλοι οι γονείς ασχολούνται, επί παραδείγματι, για το πως θα πρέπει να φέρονται τα παιδιά τους στο σπίτι, στο σχολείο και στην κοινωνία γενικότερα. Όμως ελάχιστοι γονείς ασχολούνται για την συμπεριφορά των παιδιών τους στο διαδίκτυο και υποθέτουν, εσφαλμένα, οτι θα είναι εξίσου καλή με την συμπεριφορά των παιδιών τους στα υπόλοιπα κοινωνικά περιβάλλοντα.

Δυστυχώς όμως κάτι τέτοιο δεν αληθεύει. Η δυνατότητα της απόλυτης ανωνυμίας που παρέχει το internet ξυπνάει σε αρκετούς πολύ διαφορετικές συμπεριφορές και η έλλειψη θετικών προτύπων στο internet, εν αντιθέσει με τα θετικά πρότυπα που μπορεί να υπάρχουν στους παλαιούς φορείς κοινωνικοποίησης, είναι απίστευτα επιβλαβής για την συμπεριφορά αρκετών παιδιών που, κρυμμένα πίσω από μια οθόνη παρακολουθούν «διάσημους» διαδικτυακούς «ήρωες» να βρίζουν ανερυθρίαστα τα πάντα, και οι ακροατές τους να αναπαράγουν αυτή τη συμπεριφορά ενθαρρυμένοι από ένα περιβάλλον πλήρους ατιμωρησίας και έλλειψης συνεπειών!

Δείγμα της συμπεριφοράς για την οποία ένας από τους πιο διάσημους επαγγέλματίες έλληνες παίχτες e-sports είναι, δυστυχώς, πασίγνωστος παγκοσμίως

Στην δεύτερη εικόνα του άρθρου βλέπουμε έναν από τους πιο διάσημους Έλληνες επαγγελματίες παίχτες ηλεκτρονικών παιχνιδιών κι αυτή η συμπεριφορά είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Οι εικόνες και τα παραδείγματα που κάποιος θα μπορούσε να παραθέσει ξεπερνούν τα όρια, του τι θα μπορούσαν να γραφτούν σε ένα άρθρο και σας ενημερώνω οτι τα πράγματα έχουν φτάσει στο σημείο που αυτή τη στιγμή η πλήρης γκάμα των ελληνικών βρισιών να έχουν γίνει πανευρωπαϊκό «κτήμα» ενώ η ελληνική διαδικτυακή gaming κοινότητα να θεωρείται από τις πιο «τοξικές» στην Ευρώπη.

Όσοι νομίζουν οτι είμαι υπερβολικός, ας αναφέρω απλά μερικούς αριθμούς. Ο πιο διάσημος ίσως Έλληνας Streamer αυτή τη στιγμή χρησιμοποιεί διαρκώς εκφράσεις παρόμοιες με την εικόνα που παραθέσαμε και έχει ανταμειφτεί για αυτή του τη συμπεριφορά με το να έχει 15.933 ακόλουθούς και 2.575.787 εμφανίσεις στο κανάλι του, όπου γίνεται σχεδόν καθημερινά ένας χαμός από βρισιές που δεν έχουν εμφανιστεί, ούτε το πιο υβριστικό πανό στα ποδοσφαιρικά γήπεδα.

Η κοινωνικοποίηση λοιπόν δεν είναι απλό πράγμα. Απαιτεί εγρήγορση και καλό θα ήταν να ενημερωθούμε όλοι όσο το δυνατόν πιο γρήγορα για τις προεκτάσεις της νέας τεχνολογίας, χωρίς όμως φόβο ή πανικό. Όλα τα εργαλεία έχουν προδιαγραφές και δεν είναι από μόνα τους επικίνδυνα. Μόνο όταν τα χρησιμοποιούμε χωρίς να διαβάσουμε τις οδηγίες σωστής χρήσης, μπορούν να μας βλάψουν.

Τα άρθρα που δημοσιεύονται εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του palmosev.gr

Για τις ειδήσεις της Εύβοιας κι όχι μόνο εμπιστευτείτε το palmosev.gr



Αφηστε ενα σχολιο

Η παρούσα φόρμα συλλέγει το όνομα σας και την ηλεκτρονική σας διεύθυνση, ώστε να μπορέσουμε να απαντήσουμε στο σχόλιο σας. Για περισσότερες λεπτομέρειες δείτε το Privacy Policy της ιστοσελίδας μας.

error: