Πάρη Ντελκή*
Έφτασε η ώρα που περίμενες και προετοιμαζόσουν εδώ και καιρό.
Τι κάνεις;
Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να διαχειριστείς το χρόνο μέχρι την τελευταία στιγμή που θα πάρεις τα θέματα στα χέρια σου;
Που θα δεις αν έπεσαν τα sos;
Αν θυμάσαι καλά ή όχι όλες τις απαντήσεις;
Μην προβληματίζεσαι έτσι, μην κουράζεις τη σκέψη σου και φορτώνεις άσκοπα την ψυχολογία σου.
Απλά θυμήσου τον κόπο που έκανες, τις ώρες προετοιμασίας, το χρόνο που αφιέρωσες και σκέψου: Πάντα ο κόπος ανταμείβεται και ξεκίνα με όρεξη και ψυχραιμία. Και σκέψου πως με τη σωστή στρατηγική πέφτει το κάστρο.
Λίγες λοιπόν μικρές συμβουλές της τελευταίας στιγμής, από μια παλιά βαθμολογήτρια πανελλαδικών εξετάσεων:
- Πάρε μια βαθιά ανάσα και διάβασε προσεκτικά την κάθε ερώτηση. Πολύ προσεκτικά, τι γράφει κι όχι τι εσύ περιμένεις ή τι νομίζεις ότι ρωτά.
- Απαρίθμησε με τον ίδιο τρόπο τις απαντήσεις σου, ώστε να μπορείς να τσεκάρεις στο τέλος, μην κι έχεις παραβλέψει κάποια.
- Αξιοποίησε τον χρόνο σου σωστά. Ξεμπέρδεψε πρώτα από τα γνωστά την θεωρία δηλαδή, σε περίπτωση που το μάθημα απαιτεί και ασκήσεις. Μην ξεκινήσεις ανάποδα και χάσεις χρόνο, γιατί μια άσκηση πιθανά να μην σου βγει με την πρώτη και να χρειαστείς λίγο χρόνο παραπάνω. Προστάτευσε την ψυχολογία σου και ξεκίνα από τα εύκολα. Άλλωστε επειδή τα θέματα είναι κλιμακωτά αν τα γράψεις με τη σειρά δεν θα έχεις πρόβλημα.
- Καλό θα είναι να γράψεις τα θεωρητικά θέματα με την σειρά, αλλά αν κάποια τα γνωρίζεις καλύτερα και σε κάποια άλλα έχεις μικροκενά ξεκίνα από αυτά που γνωρίζεις καλά. Όπως λέμε «τρώγοντας έρχεται η όρεξη». Θα χαλαρώσεις αρκετά όταν αρχίσεις να γράφεις και σιγά –σιγά θα θυμηθείς καλύτερα και τις υπόλοιπες απαντήσεις.
- Ένας τρόπος για να αποφύγεις τις πολλές μουτζούρες στο γραπτό σου στις ερωτήσεις κλειστού τύπου σημείωσε με μολύβι τις απαντήσεις και οριστικοποίησέ τες στο τέλος με στυλό, λίγο πριν παραδώσεις το γραπτό σου. Οι μουτζούρες δεν είναι μόνο ότι δεν δίνουν την καλή εικόνα του γραπτού σου αλλά εμφανίζουν μια έλλειψη σιγουριάς για την σωστή απάντηση. Ο βαθμολογητής σου δεν σε γνωρίζει, άρα δεν έχει κανένα λόγο να σε κρίνει πριν δει το γραπτό σου. Γι αυτό φρόντισε την εικόνα του, όπως φροντίζεις την εικόνα σου, όταν θέλεις να κάνεις καλή εντύπωση, όταν βγαίνεις έξω.
- Στις ερωτήσεις ανάπτυξης αν κάτι θυμήθηκες εκ των υστέρων βάλε παραπομπή, αλλά πρόσεξε μην το παρακάνεις με αυτό.
- Αν προβληματίζεσαι για την έκταση της σωστής απάντησης του τύπου «άραγε θέλει κι αυτό»; Μην καθυστερείς γράψτο κι ας είναι περιττό, διότι αν απαιτείται θα το χάσεις.
- Αν δεν θυμάσαι την ακριβή διατύπωση του βιβλίου, μην κάνεις το λάθος να μην δώσεις απάντηση. Γράψτο με δικά σου λόγια προσπαθώντας να εστιάσεις σωστά στο νόημα κι όχι στον τυπικό ορισμό που μπορεί να σου λείπει εκείνη τη στιγμή. Μην αφήσεις αναπάντητη ερώτηση, αλλά προσοχή μην γεμίζεις την κόλλα σου με άσχετα θέματα, ελπίζοντας ότι κάτι θα πάρεις.
- Στις ασκήσεις χρησιμοποίησε το πρόχειρό σου κυρίως για τις πράξεις και πρόσεξε σε πιθανές μεταφορές. Στα διαγράμματα, χρησιμοποίησε το μολύβι και τη γόμα, όπως και τον χάρακά σου (μην ξεχάσεις να τα έχεις μαζί σου, όταν απαιτείται από το μάθημα) και μετά οριστικοποίησε με στυλό.
- Σε περίπτωση που μια άσκηση δεν σου βγαίνει, δεν την ελέγχεις, αλλά ξεκινάς από την αρχή καταχωρώντας τα δεδομένα σου σε πίνακα ή πρόχειρο διάγραμμα (π.χ. στο ΑΟΘ) ακόμη κι αν δεν απαιτείται. Αυτό το κάνεις για να έχεις καλύτερη εικόνα όλων των δεδομένων και παράλληλα να τσεκάρεις αν τα αποτελέσματα των ασκήσεών σου είναι λογικά.
- Μην θεωρείς ότι ένας τύπος ή μια απάντηση είναι περιττή. Όταν δεν καταγράφεται αναλυτικά η λύση δεν λαμβάνεται υπόψη μόνο το αποτέλεσμα. Μην χάσεις μόρια γιατί βιάζεσαι ή γιατί θεωρείς ότι η αναλυτική λύση δεν απαιτείται.
- Αν δεις ότι στα θέματα κάτι δεν πάει καλά, κάποιο λάθος εντοπίζεις, μην διστάσεις ρώτησε και ζήτα διευκρινήσεις. Οι καθηγητές που επιτηρούν δεν είναι της ίδιας ειδικότητας και απαγορεύεται να δίνουν διευκρινήσεις.
- Όλες οι ερωτήσεις συγκεντρώνονται και αποστέλλονται στην αρμόδια επιτροπή που βγάζει τα θέματα και μόνο αυτή δίνει πιθανές διευκρινήσεις ή διορθώσεις αν και εφόσον απαιτούνται. Σε αυτή την περίπτωση αυτές οι διευκρινήσεις έρχονται μέσα στην πρώτη μιάμιση ώρα, ώστε να ενημερωθούν όλοι οι μαθητές πριν αρχίσουν να παραδίδουν τα τετράδια τους.
- Ο χρόνος που έχεις στη διάθεσή σου είναι τρεις ώρες. Μην βιαστείς να παραδώσεις το γραπτό σου γιατί μετά, δεν μπορούν να γίνουν διορθώσεις. Ξέρω πως ίσως μετά την εξέταση πιθανά έχεις δώσει ραντεβού για ένα γρήγορο χαλαρωτικό καφέ με φίλους, ή σκέφτεσαι πως αφού τελείωσες γιατί να περιμένεις μέχρι να κλείσει το τρίωρο; Μην βιαστείς ούτε να γράψεις, ούτε να παραδώσεις γραπτό πριν το τσεκάρεις και μια και δυο και πολλές φορές, όπως και τις ερωτήσεις μήπως και κάποια από βιασύνη παράβλεψες.
- Μην επηρεαστείς αν κάποιοι συμμαθητές σου παραδίδουν τα γραπτά τους αμέσως μόλις περάσει η μιάμιση ώρα παραμονής που απαιτείται μέσα στο εξεταστικό κέντρο. Ο καθένας έχει κάνει τη δική του προετοιμασία και δίνει την δική του ξεχωριστή μάχη.
Η επιτυχία είναι στο δικό σου χέρι κι εύχομαι να είναι όλη δική σου
*Πρώην βαθμολογήτρια στο εξεταστικό κέντρο Ηρακλείου Κρήτης από το «Εκπαιδευτήριο το Παγκρήτιο» / Συγγραφέας σχολικών βοηθημάτων / Καθηγήτρια στην ιδιωτική εκπαίδευση (φροντιστήρια και Ιδιωτικό Λύκειο) για 35 συναπτά χρόνια μόνο σε μαθήματα Πανελλαδικών εξετάσεων (Κοινωνιολογία-ΑΟΘ-ΑΟΔΕ).
Τα άρθρα που δημοσιεύονται εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του palmosev.gr
Για τις ειδήσεις της Εύβοιας κι όχι μόνο εμπιστευτείτε το palmosev.gr