Home > Hot ! > Αρχαία λίστα Κακριδή απέναντι σε λίστα… Λαγκάρτ

Αρχαία λίστα Κακριδή απέναντι σε λίστα… Λαγκάρτ

///
Comments are Off

Στο περιθώριο της εκδήλωσης του «Φωτόδενδρου» (Νοέμβριος 2012) ο φιλόλογος Φ. Κακριδής μας είπε:

«Με μεγάλη χαρά έρχομαι σε μια Πολιτεία και είναι πιο γνωστή απ’ ότι νομίζουνε οι κάτοικοι εδώ.

Η Ιστιαία  έχει αναφερθεί στον  Όμηρο, την έχουν και επόμενοι άλλοι αρχαίοι, όπως  την έχει αναφέρει και ο Καισάριος Δαπόντες, από τα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Κι έρχομαι εδώ, μ’ ένα θέμα ενδιαφέρον, επίκαιρο, θλιβερό στη βάση του όμως. Δεν είναι ωραίο το Δημόσιο ταμείο όπου βρεθεί να έχει τη δυνατότητα, να παίρνει χρήματα που ανήκουν σε όλους και να καταλήγουμε σε καταστάσεις σαν κι αυτή που ζούμε τώρα. Εγώ είμαι κλασσικός φιλόλογος. Αυτό που μου έκανε εντύπωση ήτανε το πόσες περιπτώσεις παράλληλες έχουμε από την αρχαιότητα. Από ένα ολόκληρο  κομπολόι από περιπτώσεις, μεγάλων ονομάτων, όπως αυτό του  Περικλή. Φαίνεται  ίσως του ζητούσε και λίγο περισσότερα – να το πω έτσι – από όσα μπορούσε από το μισθό του η Ασπασία. Θα καταλήξω και για μένα έχει μεγαλύτερη βαρύτητα –παρόλο που λίγο πιάνει στην ομιλία μου-  όμως με ένα πρόβλημα που έχουμε εμείς οι δάσκαλοι. Όσο διδάσκουμε μόνο τις φωτεινές πλευρές της Αρχαιότητας κάνουμε καλό ή κακό; Παρουσιάζουμε ένα ονειρεμένο τοπίο που διδάσκουμε τον Επιτάφιο του Περικλή, δεν διδάσκουμε όμως τον διάλογο των Μηλίων, όπου φαίνεται ότι αυτή η Αθηναϊκή Δημοκρατία ή τόσο Δημοκρατική, η ισότητα, η ισηγορία, η παρρησία κ.λ.π., όταν ήταν απέναντι σε  μικρότερους λαούς, όπως ήταν αυτοί οι νησιώτες στη Μήλο, πόσο καταπιεστικοί ήταν, πόσο πολύ χειρότεροι από τους Αμερικανούς να το πω έτσι. Ως δάσκαλος – ευτυχώς  έχω μπει στη σύνταξη – δεν θα ήξερα πια, αν θα έπρεπε να  διδάσκω το μεγαλείο του αρχαίου κόσμου ή αν δεν  έπρεπε στην ίδια ώρα μέσα, να μιλάω για τα πολύ δυσάρεστα φαινόμενα για την σκοτεινές πλευρές του Αρχαίου κόσμου. Να μην ζωγραφίζουμε κάτι που δεν υπήρξε.»

Σχόλια

Μετά τη συνομιλία που είχαμε με τον φιλόλογο κ.Φ. Κακριδή γεννήθηκαν ερωτηματικά που όμως έμειναν αναπάντητα. Γιατί να εστιάζουμε στο αν υπήρχαν κρούσματα και στην Αρχαία Ελλάδα κατασπατάλησης του Δημόσιου χρήματος και αρπαγής του κρατικού πλούτου; Γιατί αντί άλλων να μην δούμε για παράδειγμα πόσες άλλες ομοιότητες υπάρχουν με τους Αρχαίους Έλληνες που σε παγκόσμιο επίπεδο όλοι προσκυνούν το πνεύμα τους; Μήπως θα μπορούσαμε άραγε να αναρωτηθούμε πόσοι Έλληνες επιστήμονες έχουν κατακλύσει τα ξένα πανεπιστήμια διδάσκοντας σε όλο τον κόσμο. Κανείς δεν συγχωρεί την αρπαγή, την κλεψιά, ούτε την χειροκροτεί. Πολλώ δε μάλλον, όταν πρόκειται για Δημόσιο χρήμα. Το να προσπαθεί όμως κάποιος να βρει, ομοιότητες του χτες με το σήμερα τέτοιου είδους, πόσο πλουσιότερους μας κάνει αυτή η γνώση;

Πάρη Ντελκή

error: